A környezet, a világ és Te

A környezet, a világ és Te

Érzékenyítés, klímaszorongás megelőzése és oldása a Terézvárosban

2023 őszén a Terézvárosi Önkormányzat jóvoltából egy jelentős programsorozathoz kapcsolódhattunk. Komplex környezeti nevelési programunkkal VI. kerületi óvodákban és iskolákban jártunk. A Derkovits Gyula Általános Iskolában a program hatását is mértük.

Érzékenyítés az óvodákban

Az óvodás korosztályt foglalkoztató oktatási intézményekben lezajló programsorozat célja volt, hogy kisgyermekeket egész féléven átívelően érzékenyítse a klímaváltozáshoz kapcsolódó kérdésekre, illetve a megszerzett ismereteket korosztályhoz igazítva, játékos formában elmélyítse.

A program színházi eszközök felhasználásával, mozgásos interaktív bábszínházi elemekkel dolgozva érzékenyítette a kisgyermekeket a környezettel kapcsolatos értékekre. A pedagógusoknak pedig képzést valamint konzultációs lehetőséget biztosított a környezeti szemléletformálással kapcsolatos gyakorlati kérdésekkel kapcsolatban. Ezen az alkalmon áttekintettük a Bábozd Zöldre az otthonod! módszertant és eszköztárat adtunk a pedagógusoknak a témák könnyebb feldolgozhatósága érdekében.

 

Az iskoláskorú gyerekek viszonya a természettel

Milyen gyakran szoktál a barátaiddal személyesen találkozni iskolán kívül? Észreveszed-e, hogy a testednek, lelkednek mire van szüksége? Van-e olyan tevékenység, amit mobiltelefon nélkül végzel? Mit gondolsz a klímaváltozásról?

Az iskolásokhoz drámafoglalkozások keretében kapcsolódtunk. A program során a Derkovits Gyula Általános Iskolába, az egyik hatodikos osztályhoz, az őszi félévben rendszeresen ellátogattunk. Emellett ebben az iskolában, a résztvevő osztály mellett egy másik  6. osztályt is bevontunk, hogy ezáltal készítsünk hatásmérést erről az időszakról. 

Az iskolás korosztályt foglalkoztató oktatási intézményeknek ajánlott programsorozat célja az volt, hogy a diákokat egy egész féléven átívelően érzékenyítse a klímaváltozáshoz kapcsolódó kérdésekre, illetve a megszerzett ismereteket korosztályhoz igazítva, játékos formában elmélyítse. 

A klímaválság és klímadepresszió ezt a korosztály jelentősen foglalkoztatja, erre adtunk játékos választ és továbbgondolási lehetőséget. A programsorozat átlagosan kéthetente biztosított lehetőséget a kérdéskörök feldolgozására, a tematikát és a játékok ütemét az osztály és a pedagógus igényeihez igazítottuk.

Drámajátékok segítségével beszélgettünk a fiatalokkal és dolgoztuk fel például azt a témakört, hogy milyen a kapcsolatuk egymással, a környezetükkel illetve a természettel. 

A témák között szerepelt többek között:

  • Vízvédelem és víztakarékosság – a “történetek folyója”
  • Körforgásos gazdaság – együttműködés, megosztó társadalmi rendszerek
  • Fenntarthatóság a hétköznapokban – helyünk a Földön

A projekt eredményei és a foglalkozások hatása 

A visszajelzések alapján mind az óvodai, mint az iskolás korosztály nagyon örült a programnak, a pedagógusok együttműködőek voltak és segítőkészek. A fenntarthatósági programon belül többféle téma is felszínre került. Jókedvvel és pozitív gondolatokkal zártuk a programot, számunkra előremutató a pedagógusok hitelessége, tudása és elsősorban példamutatása.

Az iskolai foglalkozássorozat végére 12 projekt készült el, jellemző projekt témák voltak:

  • Kézzel fogható egyéni hasznos akciók (pl. komposztálás, szelektív szemétgyűjtés)
  • A művészeti alkotások bemutatása és saját alkotások a természet kifejezésére (pl. fa részlet rajzolása, lószőr fotózás) 
  • Ismeretátadás (pl. „A világon a szemét” előadás)

Külön érdekesség, hogy a gyerekek a „projekt” alatt először nagyon nagy dolgokra gondoltak (pl. az ENSZ-nek kell levelet írni), és bizonytalanok voltak. A foglalkozások közben értették meg, hogy nem óriási nagy dolgokat kell megvalósítaniuk. Ez vezette rá őket arra a szemléletváltásra, hogy a környezetvédelem nagyon közeli dolog, van, amit ők is tehetnek Földünkért, nekik is van ráhatásuk (nem csak a környezetvédelmi szervezeteknek). Ez a felismerés pedig oldotta a klímaszorongást.

A hatásmérés eredményeként megfigyelhető legérdekesebb változások a következők voltak:

  • Nagyobb felelősségérzet alakult ki az élőlények iránt.
  • Megerősödött kijelentés: “inkább tovább használom, nem kell vadiúj”.
  • A „klímaszorongás” csökkent, az érdeklődés nőtt a klímaváltozás témája iránt.
  • Az egyéni felelősségérzet nőtt.
  • A gyerekeknél több érdeklődés és figyelem alakult ki a közvetlen környezetük iránt és javult közöttük az együttműködés.

A programsorozatot és a kapcsolódó hatásmérést terveink szerint ebben az évben is folytatjuk.

A projektben résztvevő óvodák és iskolák a következők voltak:

  • Terézvárosi Önkormányzat Szív Óvoda 
  • Terézvárosi Önkormányzat Játékvár Óvodája 
  • Terézvárosi Önkormányzat Kincseskert Óvodája   
  • Terézvárosi Önkormányzat Mesevilág Óvodája 
  • Boldog Adolf Kolping Katolikus Óvoda 
  • Budapest VI. Kerületi Derkovits Gyula Általános Iskola
  • VI. Kerületi Vörösmarty Mihály Általános Iskola

A hatásmérésben a Scale Impact Nonprofit Kft. és a SIMPACT Közhasznú Nonprofit Kft. volt segítségünkre.

A foglalkozásokat tartották a Bábozd Zöldre Egyesület részéről: Rácz Tímea, Somogyi Bea, Szűcs Krisztina, Baranyai Anita.

Szeretnéd, hogy a Ti ovitokba vagy iskolátokba is ellátogassunk komplex környezeti nevelési programunkkal?

A részletekért keressétek Rácz Timit az alábbi elérhetőségeken: timi@zoldre.hu; +3620 432 1121